Magyar Fotográfiai Múzeum
Cím:
Kecskemét, Katona József tér 12.
6001 Kecskemét, Pf.: 446
Igazgató: Baki Péter PhD
Telefon: +36-20/263-26-32
E-mail: fotomuzeum [at] fotomuzeum [dot] hu
Látogatható:
Kedd – Szombat, 12-17 óráig,
kivéve munkaszüneti és ünnepnapokon.
Jegyárak:
A Magyar Fotográfiai Múzeum ingyenesen látogatható
A kutatószolgálat előzetes bejelentkezés alapján vehető igénybe szerdánként 10:30 és 16:00 óra között. Kérjük, a kutatási kérelmét és koncepciót két héttel a tervezett időpont előtt írásban jelezze a fotomuzeum__kukac__fotomuzeum__pont__hu e-mail címen.
Átmeneti változás a kutatószolgálatban:
A múzeum gyűjteménye részlegesen kutatható a megváltozott raktározási lehetőségeink miatt.
Köszönjük megértésüket!
Magyar Fotográfiai Alapítvány
Adószám: 19654803-1-03
Hétköznapok. Válogatás Ujvári Sándor fotóriportjaiból
2018. május 03. - 2018. augusztus 18.
Nálunk
A Magyar Fotográfiai Múzeum tisztelettel meghívja Önt és barátait
Hétköznapok. Válogatás Ujvári Sándor fotóriportjaiból
című kiállításának megnyitójára,
2018. május 3-án, csütörtökön, 17 órára
A kiállítást megnyitja: dr. Csatári Bálint geográfus, az MTA emeritus kutatója
A kiállítás kurátora: Tóth Balázs Zoltán
A kiállítás megtekinthető 2018. augusztus 18-ig, vasárnap és hétfő kivételével naponta 12-17 óra között.
Hétköznapok. Válogatás Ujvári Sándor fotóriportjaiból
Az 1973-as születésű Ujvári Sándor nem csak az érzékeny és egy-egy társadalmi, szociális problémát az elejétől a végéig körüljáró fotóesszéivel, vagy kecskeméti kötődésével, hanem a fotográfia területén kifejtett állhatatos munkájával, odaadó közösségteremtő aktivitásával is hamar a múzeum látókörébe került.
1999-től 2011-ig a Kecskeméti Fotókör vezetője, és ezzel egy időben a mára már országos jelentőségre szert tett Bugaci Kontakt Fotográfiai Alkotótábor egyik létrehozója, aktív fenntartója és alkotója is. Ujvári már csak azért is különlegesnek mondható, mert a „száguldó riporteri” szerep mellett komoly időmennyiséget szán a körülményes, meditatív elmélyülést igénylő, archaikus technikák használatára.
Habár egy majdnem negyed évszázados fotóriporteri karrier képegyüttese alapjában megérett egy átfogó, és a fotográfus érdeklődését, technikáját, képi világának egységességét, változásait elemző és azokat bemutató tárlat képanyagának, mégis lemondtunk erről, és a hétköznapok hívószóra építettük fel a tárlat koncepcióját, Sándorral egyetértésben.
Ez a megoldás azért is szükségszerű, mert a két évtizeden keresztül létrejövő, nagyrészt a Magyar Távirati Iroda és a Szabad Föld hetilap megbízásából létrehozott „életmű” túlságosan széttartó: számos fontos, de számos érdektelen politikai, társadalmi esemény került megörökítésre, amely képes eltakarni egy fotográfus tehetségét.
A különböző helyeken, időben és céllal létrehozott sorozatok képeiből csak a kiállítás kedvéért összeállított, Hétköznapok című, 21 képes válogatás szegélyezi a hat darab, egymással párbeszédben álló, önálló egységeket képező riportokat. A szándékunk a szerkesztéssel, és a kiemelt sorozatok közötti összefüggések bemutatásával kifejezetten az, hogy a számtalan, sok esetben hétköznapi rutinmunkának tűnő riporteri megoldásokból egy sajátságos víziót mutassunk be a Kecskeméthez közeli, olykor távolabbi vidék mindennapjairól. A válogatáson keresztül remélhetőleg megtapasztalhatóvá válik a fotográfia azon alakváltoztató képessége, amely egyike számos zavarba ejtő tulajdonságainak: a hírtolmácsolás szándékával létrejött fotósorozatok kontextusból történő kiszakításával azok művészeti kvalitásainak előtérbe kerülése.
Mindezek mellett úgy gondoljuk, hogy ebből a szelekcióból hiteles kép kapható az ezredforduló utáni közép-magyarországi vidék áldatlan és áldott állapotairól: az idénymunkások mindennapi sárbaragdtságáról, a tanyasi nyugdíjasok gyakran szívszorító hétköznapjairól, a csettegőikkel büszkén pózoló gazdálkodókról. A Bács-Kiskun megyei tanyavilágban ma is szorgosan leveleket kézbesítő lovaspostás, az élelmiszerrel a megyét járó mozgóboltos vidéki idilljén túl a menekültválság gyomorszorító poklába is betekintést ad a kiállítás. Ezzel párhuzamosan pedig megmutat egy nagyon sajátos, minden technikai tudás birtokában lévő alkotói szellemiséget, amely láthatóvá teszi a hétköznapok mélyén nyugvó láthatatlan drámákat.
Tóth Balázs Zoltán