Magyar Fotográfiai Múzeum
Cím:
Kecskemét, Katona József tér 12.
6001 Kecskemét, Pf.: 446
Igazgató: Baki Péter PhD
Telefon: +36-20/263-26-32
E-mail: fotomuzeum [at] fotomuzeum [dot] hu
Látogatható:
Kedd – Szombat, 12-17 óráig,
kivéve munkaszüneti és ünnepnapokon.
Jegyárak:
A Magyar Fotográfiai Múzeum ingyenesen látogatható
A kutatószolgálat előzetes bejelentkezés alapján vehető igénybe szerdánként 10:30 és 16:00 óra között. Kérjük, a kutatási kérelmét és koncepciót két héttel a tervezett időpont előtt írásban jelezze a fotomuzeum__kukac__fotomuzeum__pont__hu e-mail címen.
Átmeneti változás a kutatószolgálatban:
A múzeum gyűjteménye részlegesen kutatható a megváltozott raktározási lehetőségeink miatt.
Köszönjük megértésüket!
Magyar Fotográfiai Alapítvány
Adószám: 19654803-1-03
Bauhaus100. A zseniális kísérletező: Moholy-Nagy László fotográfiái
2019. március 27. - 2019. május 12.
Máshol
Bauhaus100.
A zseniális kísérletező: Moholy-Nagy László fotográfiái
Mai Manó Ház, 2019. március 27. – 2019. május 12.
A Mai Manó Ház Moholy-Nagy László fotográfiáinak bemutatásával ünnepli a Bauhaus centenáriumát, az intézményét, melyben Moholy-Nagy László „legfiatalabb professzorként” felkeltette a fotográfia iránti elméleti és gyakorlati érdeklődést. A Magyar Fotográfiai Múzeumban őrzött fotókollekció most először lesz látható Budapesten, a Mai Manó Házban.
A kiállított képanyag döntő többségben Moholy-Nagy európai korszakából tartalmaz fényképeket, melyek eredetileg 1922 és 1937 között készültek. A fényképeken keresztül részletes és mély betekintést kaphatunk Moholy-Nagy fotográfia területén kifejtett, a modern képzőművészetet megújító és azt nagyban befolyásoló munkásságából. Habár több, mint valószínű, hogy Moholy-Nagy soha nem laborált, hívott elő és fixált fényképet sötétkamrában, valamint nem tartotta magát fotóművésznek, sem fotográfusnak, hatása a modern és a későbbi korszakok fotóművészetére vitathatatlan.
A kiállítás három tematikus csoportban mutatja be ezt a minden elemében összefüggő, ám témájában és az alkalmazott technikákban széttartó képanyagot. Az 1922-ben akkori feleségével, Lucia Schultzcal elkezdett fotogram kísérletei alkotják az első egység képanyagát. A fényképezőgép használata nélkül készült, szó szerinti fényképekhez kapcsolódóan kerül bemutatásra Moholy-Nagy Fényjáték: Fekete-Fehér-Szürke című filmje. A második egység a szakirodalom által egybehangzóan Moholy-Nagy László „felfedezésének”, újításának tartott fotóplasztikákat tartalmazza. Ezek egyrészt személyes tartalommal átitatottak, másrészt a korabeli, azaz a húszas évek popkultúrájából (képes magazinok, hirdetések, köztéri és újságokban elhelyezett reklámok) építkeznek. A kiállítás harmadik egysége Moholy-Nagy egyéb fotográfiai kísérleteit, absztrakcióit mutatja be, amelyek nagy részében felfedezhetők a fotogram kísérletek során szerzett tapasztalatok és képalkotási törekvések. Itt találhatók Moholy-Nagy egyéb, személyesebb, vagy gyakran utazásai során, mintegy flaneurként készített felvételei is, amelyekre egyként jellemző a szokatlan leképezési mód, a számos más elnevezés mellett a fényképezésben Bauhaus stílusnak is nevezett kompozíciós eljárások, mint például a béka- és madárperspektíva használata.
Moholy-Nagy László születésének századik évfordulója alkalmából a Magyar Fotográfiai Múzeum 1995-ben egy, az alkotó addig itthon jobbára ismeretlen fotográfusi munkásságát mutatta be a Moholy Nagy László: 100 Fotó című kiállításán. A sokoldalú képzőművész és teoretikus lányával, Hattula Moholy-Naggyal történő szakmai együttműködés eredménye, hogy a lánya birtokában lévő negatívokról 1995-ben, a kiállítás kedvéért készült új nagyítások, valamint számos 1973-ban készült fotóplasztika és fotogram reprodukció ajándékozás útján bekerült a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményébe. Az új nagyításokkal kiegészült fotográfiai kollekció, amelynek értéke a már előzetesen meglévő, Moholy-Nagy László által bélyegzővel és sok esetben a kézírásával ellátott vintázs nagyításokkal együtt felbecsülhetetlen, még egyszer sem volt bemutatva Budapesten.
Bauhaus100. The Genius Experimenter: The Photography of László Moholy-Nagy
The corpus preserved at the Hungarian Museum of Photography contains photographs from Moholy-Nagy’s European period, conceived between 1922 and 1937. The exhibited photographs provide detailed and thorough insight into Moholy-Nagy’s work in the field of photography, which reformed and greatly influenced modern visual art. Although it is more than probable that Moholy-Nagy never enlarged, developed and fixed photographs in the darkroom and never considered himself an art photographer or a photographer as such, he had indubitable impact on photography in the modern era and onwards.
The exhibition presents this absolutely coherent yet thematically, (de)compositionally and technically divergent corpus in three thematic sections. The first section comprises photogram experiments he commenced in 1922 with his wife, Lucia Schultz. The photographs made without using a camera, “light drawings” in the literal sense, are accompanied by a screening of Moholy-Nagy’s short film Lightlplay: Black-White-Grey. The film presents the functioning of, and the light-shadow display created by, the Light Space Modulator, which can be associated with photogram experiments as the summary and manifestation of their light- and object-centeredness.
The second section contains the photoplastics, unanimously considered László Moholy-Nagy’s “discovery” and innovation by relevant literature. These are infused with personal themes on the one hand, and composed of the contemporary pop culture of the twenties (magazines, public advertisements, newspaper ads) on the other hand.
The third section of the exhibition presents other experiments and abstractions by Moholy-Nagy, most of which illustrate the imaging endeavours and experiences gained throughout his photogram experiments. Such are the positive prints displaying negative images, creating new, unusual secret worlds with ingenuity. His photographs of various surfaces are also displayed here, with the playful yet serious formal features seen in his photograms recurring in surfaces of walls and sidewalks, in a drain grate or in the piece of land beneath the Berlin radio tower. This section also includes Moholy-Nagy’s more personal photographs, often taken as a flaneur during his travels, which are equally characterized by unusual imaging methods, compositional features such as worm’s- or bird’s-eye-view, often referred to as Bauhaus style in photography.
On the 100th anniversary of László Moholy-Nagy’s birth, the Hungarian Museum of Photography staged an exhibition titled László Moholy-Nagy: 100 Photos, presenting a selection of the artist’s photographic oeuvre that had mostly remained unknown in Hungary. As a result of a professional collaboration with Hattula Moholy-Nagy, the versatile artist/theoretician’s daughter, the new prints enlarged for the exhibition in 1995 from the negatives in her possession were donated to the Hungarian Museum of Photography along with a number of photoplastics and photograms made in 1973. Augmented with the new prints, the photographic collection had already included eight stamped vintage prints, some of them autographed by László Moholy-Nagy, which make the collection invaluable. Notwithstanding, the corpus has never been put on display in Budapest – up until now. With the exhibition of this collection, Mai Manó House celebrates the centennial of Bauhaus as well as the photographic oeuvre of László Moholy-Nagy, the institution’s ‘youngest professor’, who inspired theoretical and practical interest towards the medium of photography.
Kurátor: Tóth Balázs Zoltán
További információ:
www. maimano.hu
E-mail: maimano__kukac__maimano__pont__hu
Tel: + 06 30 166 2033